Turski redatelj Nuri Bilge Ceylan je zajedno s producentom Ercan Kasalom, glumcima Taner Birselom, Yilmaz Erdoganom i Ahmet Taylanom, predstavio svoj četvrti dugometražni igrani film „Once Upon a Time in Anatolia“ - temeljen na istinitim događajima.
Nezamislivo je ovaj film definirati samo jednom, preciznom, olako formuliranom i razumljivom tezom. Mi jadni, posjetitelji kina svakodnevno gledamo filmove; i dobre i loše i veoma loše, obične ili veoma originalne. Međutim, svaki od ovih filmova mi razumijemo, ponekad smo zadivljeni a ponekad se dosađujemo - ali ovaj?!
![]() |
| Nuri Bildge Ceylan |
Priča prati grupu konfliktnih birokratskih ličnosti (odvjetnika, doktora, policajaca i tužitelja) koji pokušavaju naći poveznice između službenih policijskih spisa i legende o stravičnom ubojstvu. S njima su i dva osumnjičena lica koja bi ih trebala odvesti do nekog određenog mjesta na kojemu će pronaći truplo. Sve dok se narativ odvija u mračnim i usamljenim pejzažima Anatolije, rađa se izvjesna sumnja zasnovana na činjenici da gledatelji nisu sigurni kamo ih ovaj put točno vodi.
Svitanjem zore, Ceylan razvija misteriju u drugom pravcu. Put i potraga se završavaju, a s njima nestaje i sumnja i glavni osumnjičenik.
Činjenice i fikcija isprepleću se kroz duge, besmislene razgovore i zajedničke uspomene, a ograničena perspektiva likova razvija misteriju u dugoj i napornoj potrazi.
Likovi su podijeljeni u tri automobila, a gledatelji mogu vidjeti samo segmente njihovih verbalnih izražaja.
Lik glavnog osumnjičenika Kenana (Firat Tanis) je predstavljen najmračnije, najmisterioznije. Nemoguće je odrediti kakav utisak on na nas ostavlja. Nemoguće je čak i reći je li nam se sviđa ili ne. On je istovremeno i jedno i drugo. Posjeduje neizrecivu privlačnost ali i nešto što nas plaši, nešto demonsko. Izaziva zanimanje, ostaje dominantan i svemoćan do kraja filma upravo zbog toga što ne saznajemo ništa o njemu;
„Ako pročitate scenarij, vidjet ćete da dijalozi dodijeljeni glumcima ne govore puno o njima, trudio sam se da budu irelevantni i nepovezani“ rekao je Ceylan, „Mislim da je ljudsko lice najljepši krajolik na svijetu. Isto tako, ono je jedino mjesto gdje možemo pronaći istinsku realnost, i to samo gledajući u njega(...).
S vremena na vrijeme dopustim si približiti se čovjekovom licu, tako da i dalje ne vjerujem riječima previše, mislim da one često ne mogu opisati stvarnost. Ali stavio sam nekoliko cinkaroša u film kako bi dao odgovore na neka pitanja. Iako ih promatarač samoispitivanjem i vlastitom imaginacijom treba sam potražiti, budući da su u ovom filmu višestruki.“
Krupni planovi likova, karakteristični i za ostale Ceylanove filmove, osim vizualne funkcije vrlo vješto prenose unutrašnju napetost protagonista, dajući novu dimenziju i njihovim međusobnim odnosima. Pružajući nevjerovatnu vizualnu senzaciju kroz dualnost emocionalnih strujanja oko predstavljenih likova, filmom možete, gledajući ga, istodobno osjetiti smrad trupla, hladnoću večeri ili vjetar u drveću;
Činjenice i fikcija isprepleću se kroz duge, besmislene razgovore i zajedničke uspomene, a ograničena perspektiva likova razvija misteriju u dugoj i napornoj potrazi.
Likovi su podijeljeni u tri automobila, a gledatelji mogu vidjeti samo segmente njihovih verbalnih izražaja.
Lik glavnog osumnjičenika Kenana (Firat Tanis) je predstavljen najmračnije, najmisterioznije. Nemoguće je odrediti kakav utisak on na nas ostavlja. Nemoguće je čak i reći je li nam se sviđa ili ne. On je istovremeno i jedno i drugo. Posjeduje neizrecivu privlačnost ali i nešto što nas plaši, nešto demonsko. Izaziva zanimanje, ostaje dominantan i svemoćan do kraja filma upravo zbog toga što ne saznajemo ništa o njemu;
S vremena na vrijeme dopustim si približiti se čovjekovom licu, tako da i dalje ne vjerujem riječima previše, mislim da one često ne mogu opisati stvarnost. Ali stavio sam nekoliko cinkaroša u film kako bi dao odgovore na neka pitanja. Iako ih promatarač samoispitivanjem i vlastitom imaginacijom treba sam potražiti, budući da su u ovom filmu višestruki.“
Krupni planovi likova, karakteristični i za ostale Ceylanove filmove, osim vizualne funkcije vrlo vješto prenose unutrašnju napetost protagonista, dajući novu dimenziju i njihovim međusobnim odnosima. Pružajući nevjerovatnu vizualnu senzaciju kroz dualnost emocionalnih strujanja oko predstavljenih likova, filmom možete, gledajući ga, istodobno osjetiti smrad trupla, hladnoću večeri ili vjetar u drveću;
„Ovo je impresionistički film, iako ne volim impresionizam toliko. Ali puno je Čehova i Dostojevskog ovdje (...) a ja, kao i cijeli svijet - volim ruske pisce; pisali su o gotovo svakom aspektu života pa je njihova djela lako uklopiti u scenarij. S ruskom književnošću sam se upoznao kao 19-godišnjak i danas joj se vraćam“ kaže Ceylan, koji je još jednom, krajnje majstorski uspio zabilježiti transcedentnost Anatolije u akutnom stanju čekanja.
Kao i u Distantu (2002.), Ceylan uživa u hipnotičkim, ekstremno dugim kadrovima pejzaža držeći stvarnost i fikciju podjednako uvjerljivom, ostavljajući gledatelje sa neriješenom zagonetkom; „Ne znam ni ja što se zapravo na kraju dogodilo. Dakako, imamo neke odgovore koji su nam ostavljeni, ali samo kao pretpostavke (...). Ovaj film govori o varljivosti zbilje koja se mijenja sa stajalištem osobe od koje je promatrana. Mislim da je i život takav i da svi mi ponekad nailazimo na neke moralne kompromise“.
„Once Upon a Time in Anatolia“ traje punih 157 minuta čime će staviti na kušnju strpljenje publike. Toliko traje i metafizičko putovanje kroz stepske predijele u kojima tromost stvara napeto iščekivanje nečega što bi se moglo dogoditi..
Nuri Bilge Ceylan rođen je u Istanbulu 1959. godine. Njegov prvi kratki film „Cocoon“ prikazan je na festivalu u Cannesu 1995. Za dugometražni debitantski film „Small Town“ (1998.) dobio je mnoge nagrade, kao i za film „Distant“(2002.), uključujući nagradu žirija i nagradu za najboljeg glumca na festivalu u Cannesu. Njegov film „Climates“ iz 2006. godine dobio je pohvale kritike, a osvojio je i pet nagrada na Antalya Golden Orange Film festivalu. Za film „Three Monkeys“(2008.) osvojio je nagradu za najboljeg redatelja na filmskom festivalu u Cannesu, i tom prilikom rekao; „I dedicate this award to my lonely and beautiful country, which I love passionately“.
" Rusijo! Što tražiš od mene? Kakva se to nepojmljiva veza krije među nama? Zašto gledaš tako, i zašto je sve štogod ima u tebi uprlo na me oči, pune očekivanja?" N.V. Gogolj
